Ab Goldberg
In het onderstaande heeft Ab Goldberg zijn voordracht tijdens onze Paas-Pesachbijeenkomst van 29 maart omgewerkt tot een artikel.
Dr. Adolph Saphir
Is dit koninkrijk aangebroken bij de geboorte van de Koning, Jezus? En manifesteerde het zich tijdens Zijn leven, en na Zijn hemelvaart in de levens van zijn volgelingen? Of breekt het koninkrijk van God pas aan bij Jezus’ terugkomst, wanneer Hij vanuit Jeruzalem de wereld zal regeren?
Dr. Adolph Saphir
Hoe zag Henochs wandelen met God - Gen. 5:24 - eruit?
Ik stel me zo voor dat Henoch onafgebroken in Gods liefdevolle gezelschap mocht verkeren en in afhankelijkheid van Hem en onderwerping aan Hem en aan Zijn wil leefde.
Dr. Adolph Saphir
Dat christenen over het ‘Koninkrijk van God’ zoveel van mening verschillen, is niet omdat de Schrift daarover onduidelijk is. Er is immers geen Bijbelboek dat niet profetisch is, en overal vinden we profetische aanwijzingen en leerstukken over het komende Koninkrijk.
Dr. Adolph Saphir
Tijdens de algemene ledenvergadering van 28 oktober maakten we een begin met het nieuwe jaarthema ‘Wandelen met God’. Het eerste artikel in dit kader gaat over het geloof, essentieel voor een wandel met God (red.).
G.J. Ornstein
Thea Ornstein heeft helaas het Hadderech-voorzitterschap moeten neerleggen, tijdens de algemene ledenvergadering van Hadderech op 29 oktober 2022. Voor de opening van de vergadering gebruikte ze voor die gelegenheid een inleiding die haar vader ooit schreef en die we hieronder afdrukken.
Marjorie W. Eberlé-Gotlib
Deze brief heeft geen afzender en geen geadresseerde, want de naam die erboven staat behoort niet tot de grondtekst van de brief. Het meest aannemelijk vind ik dat Paulus de schrijver is en dat de brief gericht werd aan de Messiasbelijdende Joden in ‘Palestina’.
David Baron
Het is dit jaar precies 100 jaar geleden dat David Barons ‘The servant of Jehovah’ verscheen, zijn commentaar op Jesaja 53 - en op de samenvatting ervan in Jes. 52:13-15. Onderstaand plaatsen we een samenvatting van Barons commentaar op de genoemde samenvatting.
David Baron
Een van de rijkste gedeelten van de Bijbel is de tweede helft van het boek Jesaja. Het begint met de bediening van Johannes de Doper, de stem van een die roept in de woestijn, in hoofdstuk 40. En het eindigt met de nieuwe hemel en de nieuwe aarde, waar gerechtigheid heerst, in het 66e hoofdstuk. Het hoofdthema van de 27 hoofdstukken vinden we direct in het begin: “De heerlijkheid van de Heere zal geopenbaard worden, en alle vlees tezamen zal het zien.”
Dr. Aaron J. Kligerman
Vorige maand startten we een zoektocht naar de betekenis van Jesjoea’s laatste woorden in de Bijbel: “Ik ben de wortel en het nageslacht van David”. Daartoe onderzochten we een aantal Messiaanse profetieën in het O.T.. Deze maand zullen we zien welk beeld de profeten Amos en Micha schetsen van de grote Zoon van David (J.A.).
Dr. Aaron J. Kligerman
Dat de Messias de ‘Zoon van David’ is komen we regelmatig tegen in het Nieuwe Testament. Het N.T. begint zelfs met de mededeling dat Jesjoea de Zoon van David is en het eindigt er vrijwel mee – Jesjoea zegt in Op. 22:16 zelf: “Ik ben de wortel en het nageslacht van David”. Dit wekt de indruk dat de uitdrukking ‘Zoon van David’ naar een niet onbelangrijke kant van zijn persoon verwijst.
Lance Lambert
In de annalen van de wereldgeschiedenis is niets te vergelijken met de geschiedenis van Israël en zijn opmerkelijke voortbestaan.
Zijn geschiedenis begon met één man, Abraham, aan wie God 4000 jaar geleden verscheen, en duurt voort tot op vandaag. De bladen van dit geschiedenisboek worden gevuld door aartsvaders en profeten, koningen, hervormers en pioniers, martelaren, wijsgeren, rabbijnen, staatslieden en vrijheidsstrijders, goeden en slechten, heiligen en zondaars. Maar in het middelpunt van deze geschiedenis staat Jezus de Messias, hoewel meestal onzichtbaar toch het fundament van het geheel. Hoewel dit door veel Joden niet wordt ingezien, is Híj de sleutel tot de Joodse geschiedenis, en tot de vervulling van hun goddelijke en onherroepelijke bestemming.
Lance Lambert
“Een sieraad onder al de landen”, zo beschrijft de Heere God in Ezechiël 20:6 en 15 het land dat Hij heeft uitgekozen voor zijn volk Israël. Veel gebieden zijn wat het landschap betreft schilderachtiger dan het land Israël. Toch heeft het land iets onweerstaanbaar aantrekkelijks, niet alleen voor Joden.
Dr. Charles Lee Feinberg
Nadat Habakuk de beloften en waarschuwingen van de eerste twee hoofdstukken gehoord heeft, besluit de profeet zijn boek met gebed en dankzegging. Hij herinnert zich de vroegere manifestaties van Gods macht en genade en bidt voor de spoedige verlossing van Gods volk.
Charles Lee Feinberg
In het eerste hoofdstuk van het Bijbelboek Habakuk lazen we hoe ontzet de profeet was over Gods wegen met zijn volk Israël. Habakuk had zich eerst beklaagd over het wijdverbreide onrecht in Juda: “Waarom doet U mij onrecht zien en aanschouwt U ellende?” Daarop had de Heere geantwoord dat Hij hiervan wist en dat Hij spoedig hierover zou oordelen door de Babyloniërs.
Wanneer de profeet hoort wie de roede van Gods toorn zal zijn, raakt hij nog meer van streek, omdat God een minder rechtvaardige natie dan Israël uitkiest om zijn volk terecht te wijzen: “Waarom aanschouwt U wie trouweloos handelen, zwijgt U, wanneer een goddeloze hem verslindt die rechtvaardiger is dan hijzelf?”
Maar omdat God de eerste vraag van de profeet beantwoord heeft, vertrouwt Habakuk erop dat Hij dat ook zal doen met dit, voor hem, grotere probleem.
Charles Lee Feinberg
De Amerikaan Charles Lee Feinberg (1909-1995), bij leven professor semitische talen en Oude Testament, schreef commentaren op vrijwel alle profetenboeken van het O.T.. Hij zag het als zijn opdracht om dit grootste en moeilijkste gedeelte van de Bijbel toegankelijk te maken voor gewone mensen. We kozen voor het boek Habakuk omdat deze profeet net als wij in een crisissituatie leefde.
Tien van de twaalf stammen van Israël zijn weggevoerd. Koning Jojachim zit op Davids troon en wordt door Jeremia, een tijdgenoot van Habakuk, ervan beschuldigd het recht op grote schaal te schenden. En de Babyloniërs, die uit zijn op de wereldheerschappij, zijn in aantocht.
Thea Ornstein
Het Oude Testament was de enige Schrift van Jezus, en ook van de vroegste kerk. Het omvat 75% van onze Bijbel. Heel veel uitspraken van Hem verwijzen naar het Oude Testament, zoals bijvoorbeeld Math 5:17, waar staat: “Meent niet dat ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden maar om te vervullen.”
In beide Testamenten ontmoeten we dezelfde God, de Schepper van hemel en aarde die talloze keren heeft gesproken tot de vaderen en de profeten maar, in het laatst der dagen zegt Paulus, ook tot ons in de Zoon, die Hij gesteld heeft tot erfgenaam van alle dingen, door wie Hij ook de wereld geschapen heeft, Gen 1:1,2 en 3.
Ds. Dick M. Stichter
De Bijbel is niet alleen het boek waarin we de Here God leren kennen en ontdekken wat Hij van de mens vraagt. - Of beter wat Hij de mens wil geven. Want van de mens wordt niets gevraagd dat hij niet eerst gekregen heeft. - Het is ook het geschiedenisboek van de mensheid. We lezen hoe het begint met het paradijs en hoe de mens door ongehoorzaamheid eruit verdreven wordt en hoe de Here God de mensheid uiteindelijk het paradijs weer teruggeeft. Al de profeten in het Oude Testament maar ook het Nieuwe Testament spreken over dit openbaar worden van Gods Koninkrijk op aarde.
In dit artikel willen wij er de aandacht op vestigen dat dit rijk niet door menselijke activiteit tot stand gebracht wordt, maar door de komst van de Messias als koning van Israël.
Ds. Willem J. J. Glashouwer
Wanneer de Bijbel spreekt over ‘de eindtijd’ of ‘het laatste der dagen’ bedoelt ze de eindfase van deze periode van de wereldgeschiedenis. Daarna komt de volgende periode. Dus niet het einde van de wereld, maar de 'persweeën' die vooraf gaan aan de geboorte van de nieuwe baby. Gods grote einddoel is de komst van het Koninkrijk, en de komst van de Koning van dat Koninkrijk. Dit einddoel is de magneet die dwars door alles heen de geschiedenis trekt. Een trekkende en stuwende kracht naar het einde, naar 12.00 uur. En daar doorheen naar een nieuw begin.
David Baron
Na de beschrijving van het lijden van de Messias in Jesaja 53 begint met het tiende vers de ontvouwing van diens heerlijkheid: “En de chefets van de Heere (חפץ יהוה) zal hij tot stand brengen.” De meeste vertalingen geven chefets weer met wil of voornemen: Gods wil of voornemen zal de Messias door zijn offer realiseren. David Baron vertaalt chefets met good pleasure, welbehagen, of eigentijdser: vreugde, plezier. In dit artikel kozen we voor ‘vreugde’ maar u mag evengoed ‘plezier’ lezen (red.).
Pagina 1 van 3