Evan Levine
HaTikva Project werd opgericht in 2009 om behoeftige Israëli’s te dienen in de naam van Jesjoea, gehoor gevend aan Zijn gebod om onze naaste lief te hebben als onszelf. HaTikva Project helpt ook Israëlische Messiaanse gelovigen bij financiële problemen en assisteert bij adoptie en pleegzorg.
Abraham Capadose
In het onderstaande laat Abraham Capadose zien dat we het toekomstig herstel van het koninkrijk van Israël mogen verwachten. Hij is daarbij voortdurend in gesprek met die christenen die van mening zijn dat Israël zijn roeping in de wereld met het voortbrengen van de Messias voltooid had (red.).
Michael Mistretta
De impact van Messiaanse Joden in de Israëlische samenleving groeit. Het oude stigma dat een Messiasbelijdende Jood een verrader is verdwijnt, zeker bij mensen die ons persoonlijk kennen. Nu vragen we ons af hoe we een blijvende indruk van Jesjoea in de samenleving kunnen achterlaten.
Ds. Dick M. Stichter
Op zondagochtend 15 oktober, ruim een week na de vreselijke gebeurtenissen in het zuiden van Israël, leidde Hadderechlid Dick Stichter een dienst bij de Vrije Evangelische Gemeente van Oldebroek. Met zijn toestemming drukken we hieronder een deel van zijn preek af (red.).
Een wetenschapper kwam eens bij rabbi Jisraël Baäl Sjem Tov en zei:
“In mijn onderzoekingen is het mij duidelijk geworden dat op het moment dat de kinderen Israëls door de Schelfzee trokken, de zee wel gespleten móest worden, op grond van een natuurwet. Als dat zo is, wat blijft er dan over van het wonder?”
“Maar weet je dan niet dat de Heilige, Hij zij gezegend, de natuur geschapen heeft? Hij heeft haar zo geschapen dat de zee zich móest splijten, juist op het moment dat de kinderen Israëls erdoor trokken. En dát is het wezen van het wonder”, antwoordde de rabbi.
Dr. David Parsons
In de loop der tijd is er veel nagedacht over het lijden van de Messias, en de vraag wie daaraan schuldig waren. Positieve en minder positieve antwoorden zijn er op die vraag gegeven. Tot de eerste categorie behoort een Jacobus Revius die in 1630 dichtte: “Het zijn de Joden niet, Heer Jesu, die u kruisten (...) maar dit is al geschied, helaas! om mijne zonden.” Van de laatste soort zijn helaas ook voorbeelden te geven, zoals elders in dit blad blijkt.
Naar aanleiding van de verschijning in 2011 van het boek van paus Benedictus XVI, Jesus of Nazareth – Holy Week: From the Entrance into Jerusalem to the Resurrection, ging David Parsons na hoe de Bijbel spreekt over het aandeel van Joden in de dood van de Messias. De toenmalige Paus neemt overigens in zijn boek een liefdevol standpunt in, en pleit het Joodse volk vrij van schuld (red.).
Het Israel College of the Bible and Seminary in Natanja werd opgericht door de organisatie One for Israel met als doel de snelgroeiende gemeenschap van volgelingen van Jezus in Israël op te leiden. Joodse en Arabische gelovigen komen uit heel Israël om de Bijbel te bestuderen en zich te verdiepen in theologie, counseling en pastoraat. Ze leren de Messiaanse interpretatie van de Hebreeuwse Bijbel te verdedigen, het Nieuwe Testament in zijn Joodse context te begrijpen en sterk te staan in de fundamentele punten van het geloof. Beurzen worden door ons verstrekt aan de overgrote meerderheid van onze Israëlische studenten, en elke beurs is meestal tussen 75% - 100% van de totale prijs.
Toi Staff
Het getto van Warschau, november 1941. Ongeveer 450.000 mensen, meest Joden, zijn ‘opgesloten’ in een gebied van iets minder dan drie vierkante kilometer; tien keer zo dicht bevolkt als moderne steden met hoogbouw. Als een lopend vuur verspreidt zich tyfus door de vuile drukke straten van het getto. - De nazi’s hadden gezegd dat een getto noodzakelijk was omdat Joden ziekten zouden verspreiden. -
Bjorn Lous
Op 19 september jl. vond een bijzondere gebeurtenis plaats die uniek is in de kerkgeschiedenis: een (twee uur durende) dialoog tussen de vermaarde Anglicaanse theoloog Nicholas Thomas Wright en de Messiaans-Joodse theoloog Mark Kinzer. Ze spraken over twee vragen: Behoren niet-Messiaanse Joden nog tot Gods verbondsvolk? En, zo ja, hebben zij als volk een unieke roeping die verschilt van die van andere naties?
Op 19 september organiseerde Samford University een openbaar debat tussen Bijbelwetenschapper Mark Kinzer en Nieuwtestamenticus Tom Wright. Centraal stond de vraag of het Joodse volk nog steeds Gods verbondsvolk is. En, zo ja, waarin zíjn roeping zich onderscheidt van die van alle andere volkeren en groepen. Marks commentaar: “De opname maakt duidelijk waarom ik denk dat N.T. Wright een belangrijke geleerde, met een diep inzicht, is en op welk punt zijn opvattingen volgens mij enige herziening behoeven.”
Pagina 1 van 2