Joop Akker
De kinderen van de Ds. E. du Marchie van Voorthuijsenschool in Urk zetten zich het afgelopen schooljaar in voor hun leeftijdsgenootjes van de Messiasbelijdende Makor HaTikvahschool in Jeruzalem.
Ramin Parsa
In de nacht van 13 op 14 april vielen Iran en zijn bondgenoten Israël aan met honderden raketten en drones.
Mr. Isaäc da Costa
In 1855 formuleerde Isaäc Da Costa zijn “25 stellingen over de nationale wederoprichting van Israël en de wederkomst van de Heer Jezus Christus in heerlijkheid”.
Marjorie W. Eberlé-Gotlib
Tussen Jesjoea en het Joodse volk, van wie Hij er één is, bestaat een van God gegeven innige band. De Bijbel laat dat op diverse plaatsen zien.
Ds. Dick M. Stichter
Op zondagochtend 15 oktober, ruim een week na de vreselijke gebeurtenissen in het zuiden van Israël, leidde Hadderechlid Dick Stichter een dienst bij de Vrije Evangelische Gemeente van Oldebroek. Met zijn toestemming drukken we hieronder een deel van zijn preek af (red.).
Erets Jisraeel wordt meestal vertaald met ‘het land Israël’.
Een betere vertaling is waarschijnlijk ‘het land van Israël’.
Het land werd immers toegezegd aan Abraham, en later aan Izaäk en Jacob.
Een wetenschapper kwam eens bij rabbi Jisraël Baäl Sjem Tov en zei:
“In mijn onderzoekingen is het mij duidelijk geworden dat op het moment dat de kinderen Israëls door de Schelfzee trokken, de zee wel gespleten móest worden, op grond van een natuurwet. Als dat zo is, wat blijft er dan over van het wonder?”
“Maar weet je dan niet dat de Heilige, Hij zij gezegend, de natuur geschapen heeft? Hij heeft haar zo geschapen dat de zee zich móest splijten, juist op het moment dat de kinderen Israëls erdoor trokken. En dát is het wezen van het wonder”, antwoordde de rabbi.
Dr. David Parsons
In de loop der tijd is er veel nagedacht over het lijden van de Messias, en de vraag wie daaraan schuldig waren. Positieve en minder positieve antwoorden zijn er op die vraag gegeven. Tot de eerste categorie behoort een Jacobus Revius die in 1630 dichtte: “Het zijn de Joden niet, Heer Jesu, die u kruisten (...) maar dit is al geschied, helaas! om mijne zonden.” Van de laatste soort zijn helaas ook voorbeelden te geven, zoals elders in dit blad blijkt.
Naar aanleiding van de verschijning in 2011 van het boek van paus Benedictus XVI, Jesus of Nazareth – Holy Week: From the Entrance into Jerusalem to the Resurrection, ging David Parsons na hoe de Bijbel spreekt over het aandeel van Joden in de dood van de Messias. De toenmalige Paus neemt overigens in zijn boek een liefdevol standpunt in, en pleit het Joodse volk vrij van schuld (red.).
Het Israel College of the Bible and Seminary in Natanja werd opgericht door de organisatie One for Israel met als doel de snelgroeiende gemeenschap van volgelingen van Jezus in Israël op te leiden. Joodse en Arabische gelovigen komen uit heel Israël om de Bijbel te bestuderen en zich te verdiepen in theologie, counseling en pastoraat. Ze leren de Messiaanse interpretatie van de Hebreeuwse Bijbel te verdedigen, het Nieuwe Testament in zijn Joodse context te begrijpen en sterk te staan in de fundamentele punten van het geloof. Beurzen worden door ons verstrekt aan de overgrote meerderheid van onze Israëlische studenten, en elke beurs is meestal tussen 75% - 100% van de totale prijs.
Toi Staff
Het getto van Warschau, november 1941. Ongeveer 450.000 mensen, meest Joden, zijn ‘opgesloten’ in een gebied van iets minder dan drie vierkante kilometer; tien keer zo dicht bevolkt als moderne steden met hoogbouw. Als een lopend vuur verspreidt zich tyfus door de vuile drukke straten van het getto. - De nazi’s hadden gezegd dat een getto noodzakelijk was omdat Joden ziekten zouden verspreiden. -
Bjorn Lous
Op 19 september jl. vond een bijzondere gebeurtenis plaats die uniek is in de kerkgeschiedenis: een (twee uur durende) dialoog tussen de vermaarde Anglicaanse theoloog Nicholas Thomas Wright en de Messiaans-Joodse theoloog Mark Kinzer. Ze spraken over twee vragen: Behoren niet-Messiaanse Joden nog tot Gods verbondsvolk? En, zo ja, hebben zij als volk een unieke roeping die verschilt van die van andere naties?
Op 19 september organiseerde Samford University een openbaar debat tussen Bijbelwetenschapper Mark Kinzer en Nieuwtestamenticus Tom Wright. Centraal stond de vraag of het Joodse volk nog steeds Gods verbondsvolk is. En, zo ja, waarin zíjn roeping zich onderscheidt van die van alle andere volkeren en groepen. Marks commentaar: “De opname maakt duidelijk waarom ik denk dat N.T. Wright een belangrijke geleerde, met een diep inzicht, is en op welk punt zijn opvattingen volgens mij enige herziening behoeven.”
Dr. A. Capadose
In het boekje De bekering van Dr. A. Capadose beschrijft Abraham Capadose (1795-1874) hoe hijzelf, een broer, en zijn vriend Isaäc da Costa de Messias hadden gevonden en de vreugde die dat met zich mee had gebracht. Aan het eind roept hij zijn christelijke lezers op om tot God te bidden voor zijn volksgenoten die nog niet zover zijn. Zij zijn namelijk de dragers van prachtige beloften, die we hieronder in eigentijdsere bewoordingen graag weergeven.
Ds. Dick M. Stichter
Door het bestuur van Hadderech is mij gevraagd iets te schrijven over wat ik belangrijk vind om op de Israëlzondag (7 oktober) aan de orde te stellen.
Uiteraard zal ik spreken over de centrale rol die het volk Israël speelt in het heilsplan van God. Voor mij gaat een Israëlzondag in de kerkdienst veel verder dan Israël te gedenken in de voorbede (hoe belangrijk ook) en daarnaast enkele liederen en gezangen te zingen die op Israël betrekking hebben. Wat voor mij belangrijk is, is dat er vanuit de Bijbel naar voren gebracht wordt, dat er een onopgeefbare verbondenheid is tussen God en Israël.
Dat is vandaag meer dan nodig in de christelijke kerken en gemeenten.
redactie
Een van de redenen om in 1928 de Nederlandse Vereniging van Joden Christenen op te richten was om zo gezamenlijk aan onze Joodse broeders en zusters te getuigen “van de verlossende kracht die er voor iedere Jood en voor het Joodse volk uitgaat van het geloof dat Jesjoea de Messias is en de koning der Joden.” Het is daar in de praktijk nooit van gekomen omdat het contact met onze mede-Joden niet tot stand kwam. Het onderwerp leeft echter nog steeds en daarom vroegen we onze voorzitter en Christian Stier wat zij vinden van zending onder Joden. Maar eerst staan we stil bij de opvatting van onze vroegere voorzitter Marjorie Eberlé-Gotlib over zending onder Joden.
Moishe Rosen
Een van de topattracties van New York`s National History Museum is een Egyptische stenen sfinx. Die sfinx weegt meer dan een ton en staat op een hoog voetstuk. Het werd 35 eeuwen geleden vervaardigd. Onze voorouders waren slaven in Egypte, zij hadden een hard bestaan onder wrede opzichters; het is mogelijk dat zij nog gezwoegd hebben bij het maken van dit beeld.