Marjorie W. Eberlé-Gotlib
Op 8 oktober herdenken we de sterfdag in 2009 van Marjorie Eberlé, onze vroegere voorzitter. Ter gelegenheid daarvan plaatsen we onderstaand haar gedachten bij de Jamim Noraim, de tien ‘ontzagwekkende dagen’ die beginnen met Rosj Hasjana, dit jaar 2-4 oktober, en eindigen met Jom Kippoer, dit jaar 11-12 oktober (red.).
In de Joodse wijk van oud Jeruzalem trad afgelopen Pesach, eind april, een bijzonder koor op. Het koor is opgericht door het Tempelinstituut dat voorbereidingen treft voor de herbouw van de tempel.
rabbijn dr. Jonathan Sacks
Een van de spannendste en kleurrijkste delen van het verhaal van de uittocht zijn de tien plagen. Het is een gewoonte om tijdens de sederavond een druppel wijn te morsen als we de naam van elke plaag uitspreken.
Thea Ornstein
Poeriem, dit jaar 23 en 24 maart, wordt door het jodendom beschouwd als een kleiner feest. Desalniettemin is het een Bijbels feest van grote vreugde.
Joop Akker
Dat een archief nuttige informatie kan bevatten voor latere generaties ondervond de redactie van Hadderech bij het doorbladeren van oude maandbladen op zoek naar een inzichtgevend en bemoedigend woord. In het Chanoeka-nummer van december 2007 vonden we dit.
David Baron
De feesten die Mozes aan Israël opdroeg om te vieren, waren niet alleen bedoeld om hen te herinneren aan Gods heilsdaden in het verleden. Het waren evenzovele profetieën over het verlossingswerk van de Messias.
Wikipedia
Toe B'Av (ט״ו באב, de vijftiende van de maand Av. 2 augustus 2023) is een van de kleinere Joodse feesten. In de tijd van de Tempel in Jeruzalem was het een vreugdevolle feestdag, die het begin van de druivenoogst markeerde.
Twee buren, een Jood en een niet-Jood, die beiden zonder werk waren, besloten van deur tot deur te gaan bedelen. Toen tijd van Pesach naderde, raadde de Jood zijn niet-Joodse kameraad aan zich als Jood voor te doen, om zo een uitnodiging te krijgen voor de sederavond.
Joop Akker
Alle feesten in het jodendom worden ook thuis gevierd en voor zover dat kan met familie. Destijds zijn we als vereniging samen de seder[1] gaan vieren omdat men dan weer een familie had.
Dr. Victor Buksbazen
Lezen Matth. 26:17-19 Jodendom en christendom zijn even onlosmakelijk verbonden als zaad en bloem, of boom en vrucht. Nergens is deze relatie duidelijker dan bij de Pesachmaaltijd van de Joden en het avondmaal dat onze Heer instelde toen Hij en Zijn twaalf discipelen aan de Pesachtafel zaten.
Joodse gemeenschappen over de hele wereld hebben hun eigen smaak toegevoegd aan bestaande Pesachtradities of zelfs eigen tradities ingebracht.
Poerim! Is er een feestelijker Joods feest? Poerim is een voetstampend, schreeuwend, etend, zingend, Joods carnaval voor alle leeftijden.
Victor Buksbazen
Het boek Esther neemt onder alle Bijbelboeken een bijzondere plaats in doordat de naam van God er niet in voorkomt. Toch lijkt elke regel en elk woord te roepen: “Zie, de bewaarder van Israël sluimert noch slaapt!”
De voorlezing van het Bijbelboek Esther in de synagoge is het centrale gebruik van het Poerimfeest. Wat de muzikale uitvoering betreft is het gebruikelijk om de melodieën en het tempo te veranderen al naar gelang er blijde of droevige gebeurtenissen verteld worden.
Met Poerim eten Joden kiesjeliesj [1] of hamantaschen als herinnering aan de ontsnapping aan Hamans plan om het hele volk uit te roeien. Een verklaring voor de driehoekige vorm van de koeken is dat Haman een driehoekig hoofddeksel droeg.
Asaf Pelled
Wat jaren terug schreef een vriend van mij bij Jews for Jesus een evangelisatieflyer, ‘Christmas is a Jewish holiday - or at least it should be’ (Kerstmis is een Joods feest - dat zou het tenminste moeten zijn).
Dr. Alfred Edersheim
Zeven volle weken na de eerste dag van Pesach was het Wekenfeest, of Pinksteren.
Dr. Alfred Edersheim
Men zou kunnen zeggen dat Pesach pas écht voorbij was, vijftig dagen na het begin ervan, als het opgegaan was in het Pinksterfeest, of Wekenfeest.
David Baron
Sjawoe’ot/Pinksteren is niet alleen het feest van de wetgeving op Sinaï. Het is ook het feest van de eerstelingen van de gersteoogst.
“De Thora noemt Pesach ‘het feest van de matses’ (Ex. 23:15 en 34:8), en wíj spreken van Pesach. De Heilige, Hij zij gezegend, noemt Pesach het feest van de matses, als hulde aan Israël, dat zich zozeer haastte Gods geboden te doen, dat het deeg geen tijd had om te rijzen (vgl. Ex. 12:39). Israël noemt het feest Pesach, als hulde aan de Heilige, Hij zij gezegend, omdat Hij de huizen van de kinderen Israëls oversprong (in het Hebreeuws: pasach), toen Hij Egypte trof en onze huizen spaarde (Ex. 12:13)”, zei rabbi Levi Jitschak van Berditsjev.
Pagina 1 van 3