Joop Akker
Op 8 oktober 2009 overleed Marjorie Eberlé-Gotlib. Ze was 47 jaar voorzitter van Hadderech, van 1959-2006. Om haar sterfdag te markeren, wil ik dit jaar iets schrijven over haar Joodse identiteit.
prof. dr. Pieter A. Siebesma
Shmuel Oswald Rufeisen werd in 1922 geboren in een klein plaatsje vlak bij Oswiecim (dat wij nu kennen als Auschwitz). In zijn jeugd was hij lid van een religieus-zionistische jeugdorganisatie.
Joop Akker
Binnen de Messiaanse gemeenschap in Israël nemen de Russisch-sprekenden een bijzondere plaats in. Door de voortdurende immigratie uit Rusland is hun aantal de afgelopen 20 jaar verviervoudigd.
Joop Akker
In Nederland is er dit jaar al veel media-aandacht geweest voor het onderzoek naar de Messiaanse gemeenten en Messiasbelijdende Joden in Israël van David Serner en Alexander Goldberg. Een symposium dit najaar in Ede is in voorbereiding. We doken in het lijvige onderzoeksverslag (500 blz.) en noteerden een aantal opmerkelijke bevindingen.
Dr. Yohanan P. Goldman
Mijn grootouders aan beide kanten waren Poolse Joden die in de jaren twintig naar Frankrijk waren geëmigreerd. Mijn moeder, die haar ouders in Auschwitz had verloren, ging naar Israël en mijn vader was in 1947 erheen gegaan om te vechten in Israëls onafhankelijkheidsoorlog. Ik ben in 1952 in Tiberias geboren. Mijn vader bracht me, nog een baby, terug naar Frankrijk, waar ik opgroeide.
Sanna Erelä
David Serner en Alec Goldberg, directeuren van het Caspari Centrum in Israël, hielden zich maandenlang bezig met een onderzoek naar de Messiaanse gemeenten in Israël. Onlangs zijn de resultaten gepubliceerd. David Serner: “Bij deze enorme klus bleek de lockdown tijdens de Covid-pandemie een zegen. In maart 2020 hadden we al een groot aantal voorgangers benaderd met onze vragen en toen de hele wereld op slot ging en veel andere activiteiten van onze bediening opgeschort werden, hadden we volop gelegenheid om ons te concentreren op het verwerken van alle gegevens.”
Via onze website stelde de heer P. de vraag of niet-Joden ook Messiaans kunnen leven. Omdat deze vraag mogelijk breder leeft, plaatsen we hieronder de reactie van ons bestuurslid Asaf Pelled:
Shalom broeder P.,
Bedankt voor uw mail. Daarin vraagt u ons of een niet-Jood Messiaans kan leven. Het korte antwoord luidt: Ja! Dat is immers christelijk leven.
Wanneer u als niet-Jood, Jezus, Jesjoea, als Messias en Heer belijdt en volgt, is dat precies de essentie van wat Jesjoea van ons vraagt.
Rev. dr. Lee B. Spitzer
Eén van de sprekers tijdens de conferentie van Yachad BeYeshua in december 2021 was dr. Lee Spitzer. Zijn lezing ging over de mogelijke bijdrage van “Joodse christenen” aan de kerken, maar is natuurlijk ook van toepassing op een ieder die de Joodse wortels van het christelijk geloof heeft leren kennen. Ook wanneer u een minder invloedrijke positie hebt als dr. Spitzer, het is altijd mogelijk om de Schrift te gaan lezen met anderen, of uw stem te verheffen wanneer u getuige bent van antisemitisme (J.A.).
Ruth en Asaf
Ontmoeting en luisteren naar elkaars verhaal stonden centraal tijdens de ‘vaderjodendag’ op zaterdag 16 oktober. We waren te gast in het Israëlcentrum in Nijkerk. Deze dag was een vervolg op een eerdere ontmoetingsdag in 2017. Destijds spraken we over onze identiteit aan de hand van de schijf van vijf van Ido Abram. De moeite waard om hier eens wat over op te zoeken. Vanuit Hadderech hebben we er ook een zesde element aan toegevoegd: hoe ons geloof in Jesjoea, de Joodse Messias, van invloed is op onze (Joodse) identiteit.
Vandaag gingen we dieper in op onze identiteit aan de hand van onze persoonlijke geschiedenis en stamboom.
Hanna Zack Miley
Hanna Miley (1932) groeide op als enig kind in een Joods gezin in Duitsland in de tijd dat Hitler aan de macht kwam. Zij was één van de 10.000 kinderen die via het Kindertransport naar Engeland vluchtten voor de Nazi’s, waar ze opgroeide als een Brits meisje. In de zoommeeting van Yachad BeYeshua van juni vertelde ze over haar leven.
Joop Akker
‘Leren van onze eigen geschiedenis’. Dit was het thema van de 3e internetbijeenkomst op 16 december jl. van Yachad BeYeshua, het nieuwe internationale netwerk van Joodse volgelingen van Jezus.
Klokslag 17.00 uur Nederlandse tijd heten de jeugdige Jason Moraf (VS) en Amanda Achtman (Canada) iedereen welkom.
Alec Goldberg
Als Russische Jood had ik vóór de tijden van glasnost (openheid) zelfs niet eens gehoord van Chanoeka. Hoewel mijn beide ouders Joods waren, kenden ze de betekenis van Pesach niet, laat staan dat ze iets wisten van de minder belangrijke Joodse feesten. Het was in de voormalige Sovjetrepubliek geen optie om in God te geloven en daarvoor openlijk uit te komen. In elk geval niet als je hoopte op een goede baan en sociale status.
Joop Akker
Op woensdagmiddag 18 november was de tweede online-bijeenkomst van het in oktober gelanceerde Yachad BeYeshua, de ontmoetingsplek voor Messiasbelijdende Joden en niet-Joden wereldwijd, ongeacht hun kerkelijke voorkeur.
Jason Moraf (VS) opende met een inspirerend gebed van Paul Levertoff (1878-1954) waarna Richard Harvey (UK) ons vertelde over de veelkleurige geschiedenis van het Messiaanse jodendom, en wat we daaruit kunnen leren.
Colin Mitchell
Onze gemeente op de Karmel begon zo’n 27 jaar geleden en een van de Bijbelse fundamenten was Efeze 2. Toen David en Karen Davis vlak voor de Eerste Golfoorlog uit New York in Israël aankwamen, werd hun door de paar Joodse en Arabische gelovigen die destijds in Israël woonden, verteld dat “je met Joden kunt werken, óf met Arabieren, maar je kunt niet beide doen.”
Maar Efeze 2 openbaart Gods hart en doel “…, opdat Hij die twee in Zichzelf tot één nieuwe mens zou scheppen en zo vrede zou maken.” (Efeze 2:15b) Op grond van deze Bijbelse waarheid is Kehilat HaKarmel ontstaan. Dit vers is nog steeds de basis voor wie we vandaag zijn, waarvoor we leven en bestaan.
Prof. Dr. Evert W. van de Poll
In zijn dissertatie van 2008, aan het eind van het hoofdstuk over de voorlopers van de huidige Messiaanse beweging, stelt Evert van de Poll vast dat de oudere generatie Joodse christenen veel belang stelden in de Joodse kalender, vooral met het oog op hun typologische en profetische betekenis maar dat zeer weinigen de feesten vierden. De enige uitzondering was Pesach (het Joodse Paasfeest).
Na de Tweede Wereldoorlog begonnen verschillende groepen de seideravond te vieren. Hiertoe werden diverse joods-christelijke liturgieën ontwikkeld, gebaseerd op de traditionele Haggada.
Dr. P.A. Siebesma
Wanneer je de theologische opvattingen van Messiasbelijdende Joden bestudeert valt op hoe divers deze zijn. Dé Messiaans-Joodse theologie bestaat niet. Nu is dat voor een beweging die in haar huidige vorm nog maar nauwelijks veertig jaar bestaat ook niet zo verwonderlijk. Bovendien maakt het verschil of men in de Joodse staat Israël woont, in de Verenigde Staten met grote Joodse gemeenschappen of in Europa, waar Joden een minieme minderheid vormen.
Illustratief zijn de verschillende benaderingen van de Thora. Veel Messiasbelijdende Joden, zowel in Israël als daarbuiten, hangen de klassiek evangelische visie op de wet aan. De Thora is vervuld in Christus en we hoeven (en kunnen) ons niet meer aan de wet te houden. Bovendien heeft de Messias de scheidsmuur tussen Joden en niet-Joden afgebroken (Ef. 2:14).
Vader-Joden hebben het niet altijd gemakkelijk. Dat was de conclusie van Ronit Palache die jarenlang Joodse Nederlanders voor het NIW interviewde. Reden voor het Hadderech-bestuur om een ontmoetingsdag voor deze groep te organiseren. Deze heeft inmiddels plaatsgevonden. We zijn erg benieuwd naar het verloop van de dag.
Hoe beleven circa 50 Messiasbelijdende Joden hun Joodse en christelijke identiteit in het dagelijks leven en in hun geloofsleven.
Onderzoek Hadderech uit 2010
Thea Ornstein
Nadenkend over een opening voor ons samenzijn vandaag wil ik in het kader van ons thema voor het komend verenigingsjaar over onze identiteit als Messiasbelijdende Joden en niet-Joden proberen iets te zeggen over de identiteit van de Messias.
Wie zegt hij zelf wie hij is en wat betekenen deze uitspraken voor het Joodse volk en de heidenvolken? We vinden ze allen, zeven in getal, in het Bijbelboek Johannes dat geschreven is omstreeks honderd jaar na Christus.
Joop Akker
“Het jodendom? Daar heb ik me eigenlijk nooit zo in verdiept.” Of: “De bestudering van het jodendom heeft me zeer verrijkt.” Beide uitspraken zouden gedaan kunnen zijn door twee verschillende Messiasbelijdende Joden anno 2016.
In de praktijk blijken er grote verschillen te bestaan tussen Messiasbelijdende Joden onderling in de manier waarop de verbondenheid met het Joodse volk beleefd wordt. Dit geldt vooral voor de mate van waardering voor het jodendom. De schijf van vijf van de Joodse identiteit van Prof. Ido Abram kan ons helpen om deze verschillen te begrijpen en elkaar daardoor gemakkelijker te accepteren.
Martha Gobetz
Arena-methode, een methode die iemands identiteit zichtbaar maakt met behulp van identiteitscirkels.
Dit artikel werd gepubliceerd in het maandblad Hadderech van januari 2016.
Hieronder de reactie hierop van ons één van onze leden.
Over een joods-messiaanse identiteit heb ik nog niet veel nagedacht, alhoewel ik het boekje van Ido Abram in mijn bezit heb. Maar het eerste wat bij mij boven kwam na lezing van het artikel was de Davidster. Ik draag deze ster in mijn oren en om mijn hals. Ook als ik moslims in het AZC ontmoet. Soms heeft dat in het verleden wel eens wrijving gegeven, dat ze van mij dan geen taalles meer wilden of juridische ondersteuning, maar meestal ging en gaat het goed.