Yaniv Mizrahi

Beste lezers, allereerst is er maar één woord dat de betekenis van 7 oktober 2023 voor de slachtoffers en de naasten van de slachtoffers kan omschrijven en dat is, GRUWELIJK!

En daarmee doe ik de omvang en de impact van deze gebeurtenis nog zeer tekort. Zelf ervaar ik niet heel veel last maar ik zie natuurlijk wel wat er in Nederland gebeurt en dat er veel haat is tegen Israël en de mensen die zich verbonden voelen met Israël. Ik wil tegen iedereen zeggen, wees niet bang. Blijf achter Israël staan! Dat gezegd hebbende probeer ik ook te kijken naar wat Gods woord mogelijk over deze gebeurtenissen wil zeggen en wat ik kan leren. Voor mij staan er dan een aantal thema’s centraal. Liefde en vrede, vergeving en focus.

Ik begin met liefde en vrede. Ik ben voor liefde en vrede. Waarom? Niet omdat ik zelf altijd zo liefdevol ben maar omdat God ons dit als opdracht meegeeft. Lees alsjeblieft Romeinen 12:18-21. Lukt het mij altijd om de vredelievende christen te zijn? Zeker niet. Ik kom hier later op terug.

Dan vergeving. Jezus leert ons ‘Houd ook van uw vijanden! En bid voor wie u vervolgen. Als u dat doet bent u echt zonen van uw hemelse Vader.’ Lukt het mij altijd om van mijn vijanden te houden en te bidden voor wie mij vervolgen? Zeker niet. Ik kom hier later op terug.

Dan focus. Soms denk ik, zou ik maar net zoveel in Gods woord lezen en ermee bezig zijn als ik het nieuws lees. Dat bid ik ook voor iedereen die dit leest. Lukt dat altijd, zeker niet.

Daarmee kom ik op het volgende. Juist als het mij niet (meer) lukt kan God Zijn kracht demonstreren door mijn zwakheid heen. God kan pas beginnen als wij stoppen.
Lieve broeders en zusters, het is vreselijk wat er op dit moment gebeurt in ons geliefde land Israël maar het zou ons niet moeten verbazen. Gods woord spreekt hierover. Hij voorzegde dat dit zou gebeuren. Ik zeg wel eens, als al deze dingen niet zouden gebeuren en het was allemaal leuk en gezellig in de wereld, dan zouden we ons pas zorgen moeten maken. Dat zou betekenen dat Gods woord niet juist is en Zijn beloften dan misschien ook niet vervuld worden. Gelukkig weten wij wel beter.
Laten we bidden voor het land en het volk van Israël. Voor de vrede van Israël en de vrede van Jeruzalem. Voor de Palestijnen. Voor alle volken, ook voor onze vijanden, als je daar als christen van kunt spreken, en met name voor een spoedige wederkomst van onze Here Jezus Christus. Ik noemde het net al maar probeer de krant wat vaker te laten liggen, de tv wat vaker uit te laten, de telefoon in de zak te laten zitten en wat vaker de Bijbel te openen en te lezen en genieten van Gods woord en Zijn beloften.
Ik wens jullie Gods Sjalom voor nu en voor altijd. Hij is erbij, Hij zorgt voor u of jou en vertrouw erop dat Hij weet wat Hij doet!

Yaniv is lid van Hadderech.

Dit artikel is afkomstig uit het maandblad Hadderech van juli-augustus 2024