rabbi David Ashear
Deze wereld is een grote feestzaal, gevuld met allerlei soorten voedsel en geneugten voor de gasten om van te genieten. Hashem (lett. De Naam = God) is de eigenaar van deze feestzaal en hij ziet er op toe dat er voor zijn gasten op de best mogelijke manier gezorgd wordt. Hij schiep een fantastisch blauwe lucht, prachtige natuur, honderdduizenden bloemen met allemaal verschillende kleuren, vormen en geuren, spectaculaire zonsopgangen en adembenemende zonsondergangen - allemaal voor ons genoegen. Het enige dat Hij van ons vraagt is dat wij de schoonheid waarderen en erkennen dat Hij erachter zit.
De Thora draagt ons op om het birkat hamazon te lezen (het dankgebed voor het voedsel, Deut. 8: 10) om Hashem te danken voor het voedsel dat Hij in zijn liefde aan ons geeft. In dit gebed zeggen we hoe Hij alle levende schepselen voedt en koestert met “genade, met vriendelijkheid en met mededogen”. Wat wordt bedoeld wanneer er staat dat God ons met genade voedt? Waarom wordt dit voeden van ons omschreven als genade? Rabbi Avigdor Miller legt uit dat Hashem ons gemakkelijk in leven had kunnen houden met smaakloze vitaminepillen. Maar in plaats daarvan besloot hij om ons te voeden door middel van een verbazingwekkende variëteit aan levensmiddelen, verrukkelijk van smaak, met uitgelezen aroma’s en die er ook nog eens aantrekkelijk uitzien.
Wanneer we alleen al een enkele vruchtboom zouden analyseren, zouden we ontdekken hoe liefdevol Hashem voor ons zorgt.
Vandaag de dag verpakken fabrieken voedsel in karton met een speciale waterbestendige waslaag, om verspilling te voorkomen. Stel je voor wat een wonder het zou zijn wanneer dergelijke verpakkingen aan bomen zouden groeien. Hashem echter heeft iets nog mooiers bedacht. De schil van een vrucht bevat olie, waardoor het opmerkelijk ondoordringbaar wordt voor lucht en water, en zelfs hevige regen, en de vrucht beschermt tegen beschadiging. De olie verspreidt bovendien een aangename geur die de vrucht aantrekkelijk maakt.
De kleur van de schil verandert naarmate de vrucht rijpt, zodat we kunnen weten in welk ontwikkelingsstadium hij zich bevindt. Zolang de schil groen is, weten we dat de vrucht nog niet rijp is, maar eenmaal rijp wordt de schil glanzend, aantrekkelijk voor het oog en stimuleert de eetlust. Voordat de vrucht rijp is, zit de schil er stevig aan vast en is moeilijk te verwijderen, terwijl wanneer het rijp geworden is, deze er heel gemakkelijk vanaf gaat.
Iedere vrucht heeft een steel waarmee hij aan de boom verbonden is, en waardoor hij voeding ontvangt. De steel zorgt ervoor dat de vrucht aan de boom blijft zolang hij rijpt, zodat hij zelfs bij een sterke wind eraan blijft zitten. Wanneer de vrucht echter rijp is en de boom niet langer nodig heeft, laat de steel gemakkelijk los, alsof het een automatisch loslaat-mechanisme heeft. Daardoor valt de vrucht óf van de boom óf kan het gemakkelijk geplukt worden.
Wanneer we de schil van een vrucht verwijderen, zien we een meesterwerk. Hashem brengt vast en vloeibaar samen met de perfecte hoeveelheid suiker en zuur. Door de vruchten eten, kunnen we tegelijkertijd onze eetlust verzadigen en onze dorst lessen.
Wanneer we klaar zijn met eten krijgen we een voorschot op nog meer gratis fruit: de zaden. Die kunnen geplant worden om nieuwe bomen voort te brengen. Elk zaadje bevat miljoenen stukjes informatie nodig voor het voortbestaan van de soort. De complexiteit en het ontwerp van een wolkenkrabber zijn niets in vergelijking met een enkel vruchtenzaadje. Het bevat de blauwdruk en ingewikkelde details van de boom die het kan voortbrengen, evenals alle noodzakelijke middelen om deze taak te volbrengen.
Wanneer er slechts één vruchtenboom in de wereld was, zouden we ons al verbazen over het ontwerp en uitroepen “hoe machtig zijn uw werken, Hashem”. Maar nu zijn er meer dan 2000 verschillende soorten vruchten, ieder met zijn eigen unieke vorm, kleur, schil en smaak.
Hashem zorgt voor ons in genade, vriendelijkheid en mededogen. Laten we ons bewust worden van Zijn vriendelijkheid en dankbaarheid voelen voor alles wat Hij voor ons doet, op ieder moment en elke dag.
Uit: David Ashear, Living Emunah, achieving a life of serenity through faith, 2014.
Rabbi Ashear woont in Brooklyn. Zijn boeken over geloofsvertrouwen zijn wereldwijde bestsellers geworden.