Dr. D. Hausdorff

In het orthodoxe Jodendom is ook nagedacht over het gebed en gebedsgenezing. En daar kunnen we van leren. Hieronder volgt een deel van de inleiding van D. Hausdorff in de Nederlandse siddoer, het dagelijkse gebedenboek. Hausdorff was huisarts in Rotterdam (red.).

We mogen voor iedere zieke in onze naaste omgeving Gods hulp vragen, ook als er, menselijkerwijze gesproken, geen uitzicht op verhoring van ons gebed bestaat, bijvoorbeeld wanneer bij een zieke een kwaadaardig gezwel is geconstateerd, dat niet meer geopereerd kan worden?
Laat ons dan het voorbeeld van koning David volgen toen hij na zijn zonde met Batsjeba van de profeet Natan vernomen had dat zijn pasgeboren zoontje zou sterven en hij toch bad en sprak: “Misschien zal God mij genadig zijn en het kind laten leven.” - 2 Samuel 12:22. Misschien doet God een wonder. Misschien hebben de artsen zich vergist. Misschien wordt van medische zijde tijdig een ontdekking gedaan waardoor de groei van het gezwel wordt geremd en onze patiënt gered.

En wanneer we de steeds voortschrijdende achteruitgang van onze patiënt waarnemen, zullen we God bidden zijn lijden zo gering mogelijk te doen zijn en de artsen het juiste inzicht te geven om door juiste toediening van geneesmiddelen de smarten zoveel mogelijk te verzachten. Zolang de patiënt in leven is, zullen we Gods hulp blijven smeken, zoals van koning David gezegd is: “Zolang het kind leefde, vastte en weende hij, want hij dacht: Misschien zal God mij genadig zijn en het kind laten leven” [id.].
Gebedsgenezing, dus genezing alleen door de kracht van het gebed, kent het jodendom niet. Genezing door gebed is uitsluitend een gebed tot God of Hij wil doen genezen, of Hij de artsen het heldere inzicht wil geven om bijtijds de juiste diagnose te stellen en de juiste behandeling in te stellen.
Verder zullen we God om gezondheid vragen, dus in preventieve zin, om niet door de ziekte aangetast te worden. Want dat dit de belangrijkste taak van de arts is, blijkt al uit: “Indien je Mijn geboden opvolgt, zal Ik de Egyptische ziekte niet over jullie brengen, want Ik ben jullie geneesheer” - Exod. 15:26.

Bron: Siddoer, uitg. Nederlands Israëlitisch Kerkgenootschap, 1983.

Naschrift redactie: Als volgelingen van de Messias mogen we ons ook vasthouden aan de beloften van het nieuwe verbond. Jesjoe’a belooft dat Hij iedereen die vermoeid en belast is rust zal geven - Matth. 11:28. Omdat Hij zelf heeft geleden, weet Hij wat het betekent om te lijden en kan Hij meevoelen in ons lijden en onze zwakheden - Hebr. 4:15; 5:2.
En als we niet beter worden? Dan nog mogen we vertrouwen op de belofte dat de onbegrijpelijke vrede van God onze harten en gedachten wil beschermen in Messias Jesjoe’a - Fil. 4:7.

David Hausdorff (1901-1990) had een grote dokterspraktijk en zijn patiënten droegen hem op handen. De nabijgelegen tramhalte werd door de trambestuurders ‘Halte Hausdorff’ genoemd. In 1978, 77 jaar oud!, nam hij afscheid van zijn laatste 1000 patiënten en verhuisde naar Antwerpen. In 2024 verscheen zijn biografie ‘Halte Hausdorff’, geschreven door Trix van Bennekom.

Bron: www.joodserfgoedrotterdam.nl