Dr. Michael Brown

Onlangs verscheen op YouTube een uur durend tweegesprek tussen rabbijn Shmuley Boteach en de Messiaans Joodse dr. Michael Brown over de vraag die boven dit artikel staat. De Jerusalem Post stelde beide vrienden in de gelegenheid hun positie toe te lichten. Hieronder een gedeelte van de reactie van Michael Brown op de bijdrage van rabbijn Boteach.

In een recente column voor The Jerusalem Post claimde mijn goede vriend en veelbesproken tegenstander Rabbi Shmuley Boteach dat het Nieuwe Testament structureel antisemitisch is. Hij beweerde ook dat evangelische christenen ‘de belangrijkste bondgenoten van het Joodse volk in het algemeen en van de staat Israël in het bijzonder’ geworden zijn, doordat ze zich distantiëren van het letterlijke interpreteren van het Nieuwe Testament.

In tegenstelling echter tot wat Shmuley beweert, staan deze evangelischen juist bekend om hun letterlijk nemen van de Bijbel. Dat is waarom ze christelijke zionisten zijn. Zij geloven dat God zijn beloften houdt die Hij aan zijn volk gedaan heeft - en die bekrachtigd worden in het Nieuwe Testament - en hen terugbrengt in hun land.

Wat betreft Shmuley's claim dat het Nieuwe Testament fundamenteel antisemitisch is omdat het de Joodse leiders aanklaagt voor het overhandigen van Jezus aan de Romeinen voor zijn kruisiging; hij zou moeten weten dat dit precies is wat de Talmoed en Maimonides gezegd hebben.

De Rambam spreekt over "Jezus van Nazareth die ernaar streefde de Messias te zijn en terechtgesteld werd door de rechtbank" – de Joodse rechtbank, ook wel bekend als het Sanhedrin. Zoals uitgelegd door Rabbi Eliyahu Touger, “De Joden hebben de terechtstelling niet uitgevoerd, want kruisiging werd door de Thora niet toegestaan. Na Jezus ter dood te hebben veroordeeld, overhandigde het Sanhedrin hem aan de Romeinse autoriteiten die hem terechtstelden als een rebel tegen de Romeinse overheersing."

De Talmoed zegt dit: “Aan de vooravond van Pesach hingen zij Jezus de Nazarener. En een heraut ging 40 dagen voor hem uit en zei: ‘Hij zal worden gestenigd, omdat hij tovenarij beoefende en Israël op een dwaalspoor bracht. Iedereen die iets in zijn voordeel weet, laat hem komen en pleiten voor hem.’ Maar, nadat zij niets in zijn voordeel gevonden hadden, hingen zij hem aan de vooravond van Pascha.” (Sanhedrin 43a; 10:11 en 7:16, 67a)

Mijn vriend Shmuley neemt aanstoot aan de woorden van Jezus in de evangeliën die onze leiders beschuldigen van het doden van de profeten in de vorige generaties. Hij zegt: “De Joden worden ervan beschuldigd dat ze zoiets als een seriemoordenaar zijn.” Maar Jezus vertelt eenvoudig wat er in het Oude Testament staat, en ook bevestigd wordt in de rabbijnse literatuur. Zie bijvoorbeeld Pesikta Rabbati 26:13, waar de jonge Jeremia aarzelt, als hij wordt geroepen, om tegen Israël te profeteren en zegt: “Ik kan niet over hen profeteren; welke profeet ging naar hen uit, die zij niet zochten te doden?”

Jezus staat eenvoudigweg in de lijn van de grote profeten van Israël, als de profeet bij uitstek. Dit beeld van Jezus, als profeet, zou voor alle Joden herkenbaar moeten zijn.

Wat ook helpt om de soms harde uitspraken over “de Joden” in het N.T. te begrijpen, is deze te lezen tegen de Joodse achtergrond van de eerste eeuw en zich te realiseren dat het een intern Joods conflict betrof.

Vertaling: Aritha Vermeulen.

Bronnen:
Discussie Michael Brown – Shmuley Boteach (8 min. 25 sec. – 23 min. 29 sec)

Jerusalem Post: Rabbi Shmuley is wrong about the New Testament and Evangelical Christians

Jerusalem Post: No Holds Barred Is the New Testament antisemitic?

Dit artikel is afkomstig uit het maandblad Hadderech van september 2019