Hadderech
De Nederlandse Vereniging van
Jezus Messias belijdende Joden
Wees niet wijs met woorden maar wees wijs met daden
Bijbelcommentaar van M.W. Eberle-Gotlib - Romeinen.pdf
Deze brief is door Paulus geschreven aan een gemeente, die waarschijnlijk gesticht is door Joodse gelovigen die op de Pinksterdag in Jeruzalem hun Heer vonden, zoals Handelingen 2 : 41 vertelt. Deze gemeente bestond oorspronkelijk alleen maar uit Messiasbelijdende Joden, maar omstreeks 57 na Chr., toen deze brief door Paulus werd rondgezonden, waren er heiden-christenen bijgekomen. Toch bleven de Joodse achtergronden van de christenen in Rome lang merkbaar.
Diverse christelijke gebruiken getuigen nog van hun Joodse wortels ten tijde van Hippolytus, een kerkelijk schrijver van groot gezag, die in 235 na Chr. stierf.
De geadresseerden in de brief behoorden ondermeer tot de eerste christenen; zo zegt Paulus, dat Andronicus en Junias vóór hem ‘in Christus’ waren. Ze werden mogelijk zelfs beschouwd als apostelen (Romeinen16 : 7). Rufus, die in Romeinen 16 : 13 gegroet wordt, is waarschijnlijk de zoon van Simon van Cyrene (Marcus 15 : 21). Paulus zal hem en zijn moeder in Antiochië gekend hebben. Het is een brief, die op groten in de christenheid diepe indruk maakte
Licentieovereenkomst
© Copyright 2014.
Eerste uitgave 2001.
Herziene uitgave 2014.
Niets uit deze uitgave mag worden veranderd en vervolgens openbaar gemaakt worden door middel van druk, fotokopie, microfilm of op welke andere wijze ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.
Uitgave en redactie: Studieboeken M.E.G.
Contactadres:
Studieboeken M E G – Postbus 38 – 4286 ZG Almkerk
Sinds 1928
Hadderech heeft als grondslag het Woord van God, zoals dit is geopenbaard in de Bijbel, en stelt zich ten doel de Jezus Messias belijdende Joden in Nederland samen te brengen:
- Ter versterking van de band der gemeenschap met Jezus de Messias en van de onderlinge band,
- Als getuigen van de verlossende kracht, welke uitgaat van het geloof in Jezus de Messias, de geliefde zoon van God, de Koning der Joden,
- Om het besef te wekken of te versterken van de bijzondere plaats, welke Israël blijft innemen in Gods heilsplan,
- Om de verbinding met de Jezus Messias belijdende Joden in het buitenland te onderhouden.
Citaten
Het Joodse standpunt: "Jezus kán de Messias niet zijn omdat het anders veel beter zou moeten zijn in de wereld".
Reactie: “Misschien is het beter voor hen die tot de Messias kwamen!”
(Philipp Trostianetzky, 1890-1979)